موج جدید سینماگران ایرانی در کن



مجله ورایتی در مطلبی با عنوان «موج جدید سینماگران ایرانی در کن» گفت و گوی کوتاهی با کارگردانان ایرانی و گوینده بین المللی سینمای ایران، محمد اطبایی که در مراسم این فیلم حضور داشتند، داشته است.

به گزارش ایسنا، این مطلب توسط «نیک ویوارلی» نوشته شده است:

نسل جدیدی از سینماگران ایرانی در شرایطی که ایران با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند، روح فیلمسازی را در ایران با فیلم های جدید و قدرتمند زنده نگه داشته است، چرا که امسال دو فیلم از سینماگران ایرانی 21 فیلم را به رقابت اصلی اضافه کرده اند. جشنواره فیلم کن و تقریباً دو دهه بعد، یک فیلم ایرانی در بخش هفته منتقدان کن پذیرفته شد که به فیلم اول و دوم این کارگردان اختصاص دارد.

همچنین پس از گذشت یک دهه از حضور چهره های ماندگاری چون عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، جعفر پناهی و محمد رسول اف، سرانجام کین دیگر سینماگران ایرانی را انتخاب می کند.

محمد اطبایی، مدیر پخش بین‌الملل شرکت مستقل ایرانیان گفت: خوشبختانه کین از نسل جوان سینماگران ایرانی نیز یاد می‌کند که جای خوشحالی است.

اولین رایزنی در جشنواره ونیز ادامه دارد: ایران در حال حاضر 260 فیلم بلند در مراحل مختلف تولید دارد که اکثر آنها به پایان رسیده اما 95 درصد آنها به صورت خصوصی تولید شده است. مشکلات اقتصادی ایران منجر به کاهش بودجه و کمک های دولتی شده است که شکاف بین فقیر و غنی را بیشتر کرده و منجر به از بین رفتن طبقه متوسط ​​شده است. ثروتمندان در حال ثروتمندتر شدن هستند و تولید سینما برای آنها جذابیت بیشتری دارد زیرا می خواهند برای خود نامی دست و پا کنند و بیشتر فیلمسازان ساخته شده در ایران تمایل دارند در جشنواره های بین المللی شرکت کنند.

حداقل 10 فیلم از سینماگران ایرانی از جمله احمد بهرامی (هواپیما خاموش) و وحید جلیلوند (بدون تاریخ، بدون امضا) هم اکنون در لوسرن، ونیز و سن سباستین آماده اکران هستند. اگرچه همه کارگردانان جدید نیستند، اما نشان دهنده موج جدیدی هستند.

در بخش رقابتی جشنواره کن امسال، نماینده اصلی سینمای ایران فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی است. تغییرات اجتماعی، به ویژه برای زنان، محور این درام قدرتمند و فمینیستی است که در پس زمینه خانواده ای متلاشی شده به دلیل بدهی های مرتبط با تحریم های اقتصادی بین المللی است.

یکی از اهالی روستا می گوید: «مشکل انسانی تا حدودی به دلیل تحریم های غرب است.

او گفت: «این اواخر پروانه ساخت برای سینماگران سخت شده است، سانسور بیش از گذشته در حال انجام است.

یکی از اهالی روستا که امیدوار است «برادران لیلا» که در ایران مجوز اکران ندارد، بدون هیچ سانسوری در ایران اکران شود، گفت: ترجیح می دهم اکران این فیلم را نادیده بگیرم تا سانسور شوم.

علی بهراد که امسال با اولین فیلم بلند خود با عنوان «تخیل» در هفته منتقدان حضور دارد نیز به ورایتی گفت: ایران به لطف شبکه های اجتماعی و تلویزیون های ماهواره ای در 20 سال گذشته تغییرات زیادی کرده است. بسیاری احساس می کنند که کارگردانان جوان راه کارگردانان قدیمی را دنبال می کنند. اما فکر می کنم نسل جدید از سینمای خودشان شروع کرده اند. ما کاری به نسل قبل نداریم. ما فیلمسازی را از دنیای وسیع تری آموخته ایم.»

علی عباسی کارگردان ایرانی تبار دانمارکی که با فیلم فارسی زبان «عنکبوت مقدس» در جشنواره کن رقابت می کند، درباره فیلمش گفت: ایده ساخت آن زمانی به ذهنم رسید که یک قاتل زنجیره ای در مشهد دستگیر و محاکمه شد. توسط برخی از رسانه های محافظه کار ایران تشویق شد، و وقتی تعجب کردم که چرا کسی او را قهرمان می داند.

با وجود اینکه «عنکبوت مقدس» یک فیلم ایرانی بود، به دلیل اینکه عباسی اجازه فیلمبرداری در داخل کشور را نداد، در ایران فیلمبرداری نشد و در نهایت فیلم در اردن کلید خورد.

عباسی خاطرنشان می کند که «عنکبوت مقدس» تا حدی یک داستان موضوعی است و مضمون آن کاملاً مشخص است: زن ستیزی.

او امیدوار است این فیلم یکی از معدود فیلم های ایرانی باشد که نگاه نسبتاً واقع بینانه ای به جامعه دارد.

انتهای پیام/



Source link

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.