تصور آموزش مجازی غیر ممکن بود! / باید شرایط مناسبی را برای آموزش مشترک فراهم کنیم



معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و استاد دانشگاه تهران، دکتر. از فضای مجازی برای تقویت نظام آموزشی استفاده کنیم. شاید در دوران پس از کرونا، بتوان به آموزش ترکیبی با رویکرد استاد محور فکر کرد.

استاد دانشگاه تهران و معاون سابق وزیر علوم، تحقیقات و فناوری. مجتبی شریعتی نیاسر در گفت وگو با ایسنا وی در خصوص وضعیت آموزش مجازی در دانشگاه ها گفت: حدود دو سال است که این روش آموزشی ادامه دارد. قبل از اپیدمی کرونا، استفاده از فضای مجازی، حتی به عنوان کمک آموزشی برای آموزش و یادگیری، نه تنها غیرقابل قبول بود. آنها هم مقصر دانسته اند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه قبل از کرونا، آموزش مجازی روشی بود که فقط در دانشگاه پیام نور وجود داشت، تصریح کرد: تقریباً در همه دانشگاه ها آموزش از راه دور مورد توجه قرار می گیرد. کووید 19 اگرچه توانسته بلایا، مشکلات و ناهماهنگی هایی را در نظام آموزش عالی ایجاد کند، اما برکاتی نیز به همراه داشته است. در این اپیدمی، آموزش مجازی به عنوان روشی مؤثر و مفید در نظام آموزش عالی کشور شناخته شد.

وی ادامه داد: در کووید 19 روز پیش، استفاده از فضای مجازی به عنوان یک ابزار کمک آموزشی بسیار محدود قابل توجیه بود، در شرایط امروز آموزش مجازی ابزاری قدرتمند در نظام آموزش عالی محسوب می شود؛ تفاوت حضوری. روش ها شناخته شده نبود و معلمان گاهی اوقات از همان برنامه درسی در آموزش غیرحضوری استفاده می کردند که چندان مؤثر نبود.

در طول رمان اوضاع بهتر شد

شریعت نیاسر با بیان اینکه وضعیت آموزش مجازی در طول زمان بهبود یافته است، گفت: با وجود روند رو به رشد، هنوز با سایر کشورهای توسعه یافته فاصله داریم. این فاصله را می توان به روش های مختلفی بررسی کرد. اولاً، زیرساخت اینترنت به میلیون‌ها دانشجو، استاد و مربی که در اینجا تحصیل می‌کنند پاسخگو نیست. جنبه دیگر موضوع، توانایی اساتید در استفاده از فضای مجازی است. آنها باید در مورد نحوه استفاده از فضای مجازی و نحوه تدوین کتاب های درسی مناسب برای آموزش از راه دور منصف باشند. من معتقدم که به راحتی می توانیم فاصله را با دنیا پر کنیم و به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.

وی افزود: سومین موردی که باید به آن توجه کرد جنبه روانی موضوع است. ادامه آموزش مجازی باعث کاهش یادگیری حضوری، تضعیف روابط اجتماعی و کاهش تعامل اساتید و دانشجویان می شود. در هر جامعه ای نیاز روانی افراد وجود دارد که هرگز با آموزش از راه دور برطرف نمی شود. با این حال، یادگیری الکترونیکی مزایایی دارد.

قوانین و مقررات باید اصلاح شود

دکتر. شرع به تداوم آموزش مجازی با آموزش حضوری در دانشگاه ها در دوران بعد از ولیعهدی اشاره می کند، بی توجهی به «نظارت» در فضای مجازی می تواند آسیب های زیادی به بدنه آموزش و پرورش وارد کند: این به طور قابل توجهی بر کیفیت آزمایش و آموزش سلامت تأثیر می گذارد. به عبارت دیگر آیا اساتید باید تمامی رشته های پذیرفته شده را با آموزش مجازی پوشش دهند؟ آیا زمینه ای برای پرداختن مستقیم به این موضوع وجود دارد؟ آیا واقعاً همه دانش آموزان کلاس در کلاس مجازی شرکت می کنند؟ زیرا می توانند به صورت رسمی در کلاس حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه آیین نامه ها و آیین نامه های دانشگاهی دانشگاه باید در دوره پس از تاجگذاری بازنگری شود، افزود: این آیین نامه باید برای افزایش طول ترم ها و کندی روند آموزش مجازی بازنگری شود. البته دانش آموزان نمی توانند حدود 120 دقیقه در کلاس مجازی حضور داشته باشند. اگر به دانش آموزان اجازه دهیم 100 درصد در کلاس های آنلاین شرکت کنند، باید قوانین جدیدی برای حضور، تدریس و عملکرد دانش آموزان تعریف کنیم.

آموزش مجازی نیز مزایای خود را دارد

وی در خصوص ویژگی‌های آموزش الکترونیکی گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی مبتنی بر فضای مجازی یکی از مزایایی است که دانش‌آموزان می‌توانند چندین بار از آن برای ذخیره داده‌ها و مطالب درسی استفاده کنند. چنین فرصتی در آموزش حضوری امکان پذیر نیست. معلم به کلاس می آید و مطالب را ارائه می کند. زیرا مطالب ارسالی تا زمانی که دانشجو مطالب را ثبت نکند در دسترس نخواهد بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دومین مزیت این است که کاربران اصلی برنامه درسی که دانشجویان رسمی و ثبت نام شده کلاس هستند، می توانند همزمان یا به صورت ناهمزمان از محتوای کلاس بهره مند شوند. به عبارت دیگر استفاده از آموزش مجازی تعداد جوامع هدف را افزایش می دهد. مزیت سوم، دسترسی همزمان معلم یا دانش آموز به منابع نامحدود در طول کلاس است که به یادگیری و آموزش دروس کمک می کند. به دلیل دسترسی به این منابع، دانش آموز ممکن است سؤالات جدی تری در مورد محتوای برنامه درسی بپرسد و معلم ممکن است فرصت استفاده از منابع را همزمان با برنامه درسی داشته باشد. در آموزش حضوری چنین شرایطی فراهم نمی شود.

دکتر. شریعت نیاسر گفت: مدیریت دانش می تواند یکی دیگر از مزایای آموزش مجازی برای مسئولان موسسات آموزش عالی باشد. فرم واضح و مختصر از بانک ذخیره سازی داده ها. این مطالب هم برای استفاده آینده از نظارت و هم برای مدیریت دانش مفید است. مطالب ارائه شده در کلاس ها جزو منابع علمی دانشگاه محسوب می شود.

توجه به آموزش هماهنگی مهم است

معاون سابق آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اولویت با آموزش حضوری مسلم است اما باید شرایط را با در نظر گرفتن استفاده از همه ظرفیت‌ها فراهم کنیم. ” تا بتوانیم به صورت قانونی از فضای مجازی برای تقویت نظام آموزشی استفاده کنیم.«رویکرد ترکیبی آموزش مجازی و حضوری باید مورد توجه تصمیم گیرندگان در سیستم های مدیریت آموزش عالی باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: قبل از اپیدمی کرونا، آموزش الکترونیکی نه تنها قانونی بود که امکان ورود به آن وجود نداشت، اکنون در سیستم یادگیری و آموزش ضروری است. آنچه مسلم است این است که می توانیم روزهای کرونا را پشت سر بگذاریم و از تجربیات گذشته به خوبی استفاده کنیم تا شرایط مناسبی را برای تمرینات مشترک فراهم کنیم.

از پتانسیل های دانشگاه پیام نور استفاده کنید

وی خاطرنشان کرد: در ایران دانشگاه های زیادی وجود دارد. در بخش غیردولتی، دانشگاه های رسمی و درجه یک مانند دانشگاه آزاد اسلامی، تهران و صنعتی شریف، دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی مانند فردوسی مشهد، اصفهان و بسیاری از مراکز آموزشی، نفت، امام حسین، مالک اشتر. علاوه بر دانشگاه‌های مهارتی مانند علوم عملی و حرفه‌ای، مأموریتی برای هر کدام تعریف شده است.

اساتید دانشگاه ادامه دادند: دانشگاه پیام نور آموزش از راه دور را بر عهده گرفت. تجربه دوران کرونا نشان داده است که دانشگاه می‌تواند در راستای اهداف خود نقش یک قطب در نظام آموزش عالی را ایفا کند. زیرساخت های دانشگاه برای آموزش از راه دور قوی تر از سایر موسسات آموزش عالی است. منابع علمی و آموزشی در این دانشگاه از دیرباز زمینه ساز آموزش از راه دور بوده است.

معاون سابق آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروز برخلاف گذشته، روابط بین‌الملل نیازمند گسترش است. این موضوع باید نه تنها در اختیار دانشگاه پیام نور، بلکه در اختیار تمامی مراکز آموزشی قرار گیرد تا دانشجویان کشورهای مختلف بدون گرایش سیاسی، وضعیت تحصیلی بین رشته ای داشته باشند. دانشگاه ها می توانند قابلیت های آموزش از راه دور خود را گسترش دهند تا از درگیری ها و مناقشات سیاسی بین المللی جلوگیری کنند.

وی افزود: برخی از کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و انگلیس به این نتیجه رسیده اند که با کمترین هزینه می توانند دانشجویان خارجی غیرحضوری پذیرش کنند. این کشورها با تکیه بر زیرساخت های قوی، آموزش مجازی را به دانشجویان خارجی ارائه می کنند و هزینه تحصیل نیز دریافت می کنند. آن را در خارج از کشور در دسترس قرار دهید و کیفیت آموزش را بهبود بخشید.

انتهای پیام/



Source link

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.