برای سلامت روان سالمندان ضروری است



طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامتی حالتی از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است. از آنجایی که حفظ سلامت روان در سالمندان بسیار مهم و اساسی است، در این زمینه سالمندان باید الزامات دستیابی به سلامت روان را در نظر بگیرند.

به گزارش ایسنا، سالمندی مرحله ای از زندگی است که انسان می تواند تجربیات خود را به نسل بعدی منتقل کند. سالمندی با هوش مرتبط است و بسیاری از سالمندان توانایی های شناختی و جسمی خود را تا حد زیادی حفظ می کنند.

او در دوران سالمندی با ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، استراحت کافی، استراحت کافی، خدمات پزشکی پیشگیرانه، فعالیت های مذهبی و توجه اجتماعی از سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی برخوردار خواهد بود، حتی اگر انحطاط طبیعی اعضای بدن و اندام ها در بدن تغییر شکل دهد. کهنسال.

مهم نیست که یک فرد چند سال دارد، کافی است بیشتر مراقب سلامتی خود باشد تا در سال های بعدی زندگی سالم و فعال باشد. البته سلامتی محدود به بدن نیست; سلامت جسمی کلید سلامت روان در سالمندان است و سلامت روان در دوران سالمندی به نحوه مقابله بدن با تغییرات در این دوران بستگی دارد.

سازمان جهانی بهداشت با هدف دستیابی به بالاترین سطح سلامت برای همه مردم جهان، سلامت را در اساسنامه خود به شرح زیر تعریف می کند: یا معلولیت.

بر اساس این تعریف، فردی از سلامت روان برخوردار است که «توانایی های خود را بشناسد، بتواند با استرس های روزانه کنار بیاید و در جامعه مشارکت و فعالیت مفید و مؤثر داشته باشد».

چیزهای ضروری برای سلامت روان

برای داشتن سلامت روانی، بهتر است برخی کارها را انجام دهید و برخی کارها را انجام ندهید:

از مصرف دخانیات، قلیان و مواد مخدر خودداری کنید.

روی تحرک و ورزش کافی تمرکز کنید.

تغذیه مناسب داشته باشید.

روابط اجتماعی خوبی ایجاد کنید.

استرس خود را کاهش دهید.

هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید.

نکات مفید برای سلامت روان در سالمندان

استراحت کافی؛ خواب و استراحت کافی به حفظ آرامش ذهن کمک می کند. سعی کنید 7 تا 8 ساعت در شبانه روز بخوابید. علاوه بر خواب شبانه، 30 تا 40 دقیقه خواب نیز برای آرامش و افزایش انرژی مفید است.

فعالیت بدنی

ورزش منظم فواید زیادی برای بدن دارد و باعث کاهش بیماری های مزمن مانند تصلب شرایین، فشار خون بالا، چربی خون و … می شود. فعالیت بدنی منظم و ملایم مانند 30 دقیقه پیاده روی روزانه باعث کاهش سکته قلبی و کاهش بروز پوکی استخوان و بهبود عملکرد سیستم تنفسی، بهبود جریان خون، حفظ وزن و تناسب اندام ایده آل و در نهایت آرامش جسمی و روحی می شود. تبدیل می شود

تمرین ذهنی را فراموش نکنید

در زندگی پرمشغله امروزی، اضطراب، استرس و تنش می تواند باعث مشکلات حافظه و تمرکز شود. برای جلوگیری از اضطراب، می توانید با حل انواع جدول و پازل ذهن خود را درگیر کنید.

فعالیت هایی که همزمان مغز و دست ها را درگیر می کند، مانند شطرنج، بسیار مفید است. با مطالعه کتاب های مفید و متنوع اطلاعات عمومی خود را گسترش دهید. برای فرزندان و نوه های خود داستان بخوانید و به آنها کمک کنید تکالیف خود را حل کنند. با مطالعه مداوم ذهن خود را سالم نگه دارید. در صورت امکان در کلاس های مختلف ثبت نام کنید. کار با کامپیوتر و گوشی های هوشمند را یاد بگیرید و از طریق آنها با دوستان و آشنایان در ارتباط باشید.

در فعالیت های اجتماعی مختلف شرکت کنید

حفظ روابط اجتماعی؛ حمایت از تعاملات اجتماعی با دوستان، خانواده، بستگان و همکاران به حفظ سلامت روان کمک می کند. آنها علائم آلزایمر را نشان می دهند، بنابراین به سالمندان توصیه می شود این ارتباطات را حفظ کنند. فعالیت های اجتماعی داوطلبانه و مشارکت در گروه های مختلف کمک زیادی به سلامت روان سالمندان می کند.

روابط اجتماعی خود را تا حد امکان حفظ کنید، زیرا تنهایی می تواند منجر به افسردگی شود.

سلامت جسمانی خود را به طور منظم با پزشک خود بررسی کنید.

سیگار و الکل را فراموش کنید.

داشتن یک رژیم غذایی مناسب؛ کاهش میزان نمک و عدم مصرف چربی های جامد، حفظ وزن مناسب، استفاده از تمامی گروه های غذایی به ویژه میوه ها و سبزیجات تازه و لبنیات نقش موثری در حفظ سلامت سالمندان دارد.

از علائم افسردگی و اضطراب آگاه باشید؛ نوسانات خلقی، از دست دادن انرژی، از دست دادن لذت از فعالیت های روزانه، احساس گناه، بی ارزشی، تنهایی، اضطراب و نگرانی، از دست دادن خواب و اشتها و کاهش وزن. مطمئن شوید که بسیاری از شکایات جسمی را با یک روانپزشک در میان بگذارید.

انتهای پیام/



Source link

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.