آنچه در مورد رابطه مارادونا و پسرش نمی دانید


مهران رنجبر که این روزها نمایش «مارادونا» را روی صحنه می برد، می گوید: تماشاگران نباید منتظر بازی در این نمایش باشند، بلکه کار این نمایش ارائه فلسفه و اندیشه است.

این کارگردان تئاتر مدتی است که به نوشتن و کارگردانی نمایشنامه هایی درباره افراد مشهوری چون استیو جابز، مارلون براندو و حالا مارادونا می پردازد. او البته نمایشنامه «جرم شناسی» را نیز بر اساس شخصیت کریم شیره نوشته که در سال 1377 به کارگردانی رجا بهرامی اجرا شد.

رنجبر برای این نوع نمایش از عنوان «تک نگاری» استفاده می کند و تاکید می کند که نمایشنامه های او زندگی نامه یا پرتره این شخصیت ها نیست.

او در گفت وگو با ایسنا، از دستمزدش برای شخصیت مارادونا و بازیگر جوانش که در حین اجرا روی صحنه بیهوش شد و به جای آن به بازی در نمایش ادامه داد، گفت و از لغو مالیات بازیگران نیز گلایه کرد. قانون معافیت

رنجبر معتقد است موضوع نمایشنامه اش کنایه آمیز است و مارادونا نیز مانند خودش بهانه ای برای دفاع از قهرمانانی است که در مقابل نظام سرمایه داری جهانی ایستاده اند.

این کارگردان که کار او را نوشته و طراحی کرده است، تاکید کرد که نمایش “مارادونا” چندان مورد توجه این شخصیت قرار نگرفته است، زیرا همه این جنبه از زندگی اسطوره فوتبال آرژانتینی جهان را می شناسند. از این رو مخاطب نباید منتظر بازی در این نمایش باشد، زیرا نمایش «مارادونا» فلسفه و ایده را به مخاطب منتقل می کند و حول محور رابطه فوتبالیست و پسرش می چرخد، زیرا مارادونا توانسته بود او را بپذیرد. فرزند پسر. 29 سال بعد

رنجبر که شب‌های زیادی به‌جای بازیگری کارگردانی و بازی می‌کند، این تجربه را این‌گونه توصیف می‌کند: «علیرضا عبدالکریمی بهترین خواننده اپرا ماست که نقش سختی در این نمایش داشت. اواسط اجرا به دلیل آسیب دیدگی گوش میانی روی صحنه بیهوش شد و من خودم با کت و شلواری که مناسب اجرا نبود روی صحنه رفتم و برنامه را ادامه دادیم و تماشاگران استقبال زیادی کردند. . الان هم خودم در نمایش بازی می کنم که بازیگر باید استراحت کند تا سالم بماند. از طرفی در این فاصله کم بازیگر دیگری جایگزین نمی شد.

پس از این اتفاق او مجبور شد بخش زنده اپرا را حذف کند و اکنون این بخش به صورت ضبط پخش می شود.

رنجبر بازی در این نمایش را سخت می بیند اما در عین حال از هر چالشی استقبال می کند و تاکید می کند که این تجربه برای او چالش جذابی است.

آنچه در مورد رابطه مارادونا و پسرش نمی دانید

او پیش از این نمایش های «مارلون براندو» و «استیو جابز» را روی صحنه برده و عنوان «مونوگرافی» را برای این نمایش ها انتخاب کرده است و درباره عنوان آن می گوید: انجام این کار بهانه ای است تا افکار و عقایدم را با مخاطبان در میان بگذارم. عنوان پرتره از نظر علمی درست نیست و به استثنای نمایشنامه های من، هیچ بیوگرافی ای وجود ندارد که مانند ویکی پدیا اطلاعات کلی در مورد آن شخصیت ارائه دهد.

این کارگردان در ادامه می‌گوید: سال‌هاست که روی درام تماشاگر کار می‌کنم به این معنا که بازی‌ام در هنگام خروج از سالن تماشاگر چه تأثیری بر او می‌گذارد. برای این کار تحقیقات مختلفی انجام می دهم و برای انجام هر نمایش دو سه ماه تمرینات آزمایشگاهی انجام می دهم.

رنجبر با ابراز علاقه به سبک و سیاق کارگردان معروف لهستانی گروتوفسکی می گوید که او طبق آموزه های او تمرین می کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخورد با شخصیت های معروف در تئاتر ما عادی نیست و بازیگران ما کمتر در این عرصه فعالیت می کنند، گفت: این سلیقه هنرمند است که فلانی را بهانه کند و بعد. افکار خود را بیان کنید. مسائل مربوط به آن شخصیت را توضیح دهید.

رنجبر می گوید که مدتی را صرف تحقیق در مورد هر یک از نمایشنامه هایش کرده است و بازی در نمایشنامه هایش برای یک بازیگر تجربه سختی است. آنها در ایران بازی می کنند. دو سه ماه تمرینات سختی را انجام می دهند که بدنشان را آزار می دهد و تمام روحشان را پر از درد می کند، چون اساساً از نمایشنامه های واقعی که بازیگران روی مبل می نشینند و دیالوگ می گویند متنفرم.

وی در آخرین قسمت این گفتگو با مخالفت شدید با لغو قانون معافیت مالیاتی هنرمندان مانند سایر همکارانش گفت: نظر کارشناسی در این زمینه وجود ندارد. متأسفانه از هنرمند خوششان نمی آید چون زیاد حرف می زنند و اذیت می کنند و می دانند هنرمندان چقدر از نظر مالی آسیب پذیر هستند، تحت فشار چنین قوانینی هستند. مشکلی نیست ما هم نمی ترسیم. آخرش اینه که بمیریم

رنجبر از عدم توجه دولت به درآمد برخی سلبریتی ها و عدم توجه به بدنه هنرمند در اجرای این قوانین انتقاد کرد. در تئاتری که هیچ سلبریتی نداریم. در فیلمی که درآمد میلیاردی دارد چند امتیاز داریم؟ این قانون بر چه اساسی باید اعمال شود؟

با این حال او امیدوار است بین سلبریتی ها و بازیگران متوسط ​​و ضعیف تمایز قائل شود، خاطرنشان می کند: ما در نمایش هایمان همین را می گوییم. منصفانه نیست که فردی مثل من را که برای تحقیق و نوشتن و کارگردانی هر کاری زحمت می کشد و درآمد کمی دارد و درآمد کمی دارد مقایسه کرد.

مهران رنجبر با ابراز تاسف از اینکه هنوز فعالیت هنری به عنوان شغل شناخته نشده است، سخنان خود را اینگونه به پایان می رساند: آیا فیلم و تئاتر شغل محسوب می شود؟ مشاغل پردرآمد مشمول مالیات هستند. کار ما که هنوز حرفه ای نیست. چه مالیاتی باید پرداخت کنیم؟

نمایش «مارادونا» هر شب ساعت ۱۹ در عمارت نوفل لوساتو روی صحنه می رود. میلاد مویری و مهدی یگنه نیز در این نمایش بازی می کنند.

انتهای پیام/



Source link

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.